Decaan vmbo

Decanaat

Wat doet een decaan?

De decanen begeleiden de leerlingen bij het onderzoeken van de mogelijkheden die er zijn met betrekking tot een passende profielkeuze, vervolgopleiding, beroep of sector. Ook kunnen zij advies geven bij het samenstellen van een vakkenpakket.

De coach/mentor gaat regelmatig met de leerlingen in gesprek. Samen bespreken ze waar iemand goed in is of waar de interesses liggen. Blijkt dat de leerling toch nog onvoldoende informatie heeft om een keuze te kunnen maken, kan deze bij de decaan terecht voor een gesprek.

Daarnaast houdt een decaan zich bezig met diverse andere activiteiten die gericht zijn op loopbaan oriëntatie en -begeleiding (LOB) zoals: organiseren van informatieavonden, ondersteunen van mentoren, onderhouden van contacten met mbo-scholen en bedrijven.

Decanaat vmbo

Doel van het vmbo

Het doel van het vmbo is dat deze voorbereidend is op een vervolgkeuze in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). In deze voorbereiding zijn er een aantal activiteiten die de keuze ondersteunen.

Het belangrijkste is dat een leerling een vervolgopleiding kiest die goed past bij:

  • Wat de leerling leuk vindt.
  • Waar de leerling goed in is.
  • Waar de leerling zijn of haar energie in kwijt kan.

Daarnaast is het belangrijk dat de leerling goed geïnformeerd is over de kans op werk na het volgen van een opleiding. 

Alle activiteiten die gericht zijn op het leren kiezen wordt aangeduid met loopbaan oriëntatie en -begeleiding (LOB).

Werken naar een start

Het is geen keuze voor het leven…het is een keuze voor een start van een loopbaan. Vanuit die start komen er nog diverse keuzemomenten waarbij een persoon verdere stappen zet in die richting die op dat moment dan weer passend is.

Daarbij zullen in de toekomst veel banen verdwijnen en vernieuwen dus het is belangrijk dat de leerling in staat is om hierin informatie te vergaren en keuzes te maken.

Oriëntatie op de toekomst (LOB) is een onderdeel van het examen.

Onderbouw

In de onderbouw zal met name de nadruk liggen op het oriënteren op het eigen persoontje; wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik, waar word ik enthousiast van en welke (praktisch) profiel hoort hierbij. Om dit te ontdekken doen leerlingen verschillende activiteiten, denk aan bedrijfsbezoeken, en volgen praktijklessen in carrouselvorm.

Bovenbouw

In de bovenbouw gaan leerlingen verdiepende activiteiten ondernemen. Daar ligt het accent meer op het onderzoeken van een vervolgopleiding en de sectoren waar ze in kunnen werken.

Ervaren en hierop terugkijken

De beste manier om een keuze te maken is door het opdoen van ervaringen; bedrijfsbezoeken, open dagen, praktijklessen, etc. Het terugkijken op die ervaring en het bewust worden wat dat met hem of haar doet draagt bij aan het maken van een volgende stap in het keuzeproces.

Uiteraard is dit per persoon verschillend hoe je het beste kan terugkijken op de ervaring. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de leerling verschillende reflectietools aan te bieden waardoor ze zelf de manier kunnen kiezen die bij hun past.

De verschillende reflectiewerkvormen zijn terug te vinden onder Reflectie LOB-activiteiten

Voor het vmbo zijn wij met drie collega’s:

Decaan Bevoegdheid Aanwezig op Bereikbaar
Jan Berk 

Jan Berk 

Decaan vmbo basis/kader/schakel 

  • Maandag
  • Dinsdagmiddag
  • Woensdag
  • Donderdag

via school of via mail op J.Berk@piusx-college.nl

Noortje Neervoort

Noortje Neervoort

Decaan vmbo gemengde & theoretische leerweg 

  • Maandag
  • Dinsdagmiddag
  • Donderdag
  • Vrijdag

via school of via mail op N.Neervoort@piusx-college.nl 

Miriam Hendrikx 

Miriam Hendrikx 

Ondersteunen decanen vmbo 

  • Dinsdagochtend
  • Donderdagmiddag
  • Vrijdag

via school of via mail op Miriam.hendrikx@piusx-college.nl 

Overtuigd?

Neem contact met ons op
Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en website-statistieken bij te houden. Met onderstaande knop geeft u toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie vindt u in de  Cookieverklaring  en  Privacybeleid.
Cookie image