Wil je meer gedetailleerde informatie, gebruik dan de knop "Meer info".

Nog meer weten?

Onderwijs

De overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is een grote stap. Er verandert veel: een nieuwe school, andere vakken, meer zelfstandigheid, nieuwe docenten en nieuwe klasgenoten. Dan moet je ook nog eens een onderwijsvorm kiezen die bij jou past. Wordt het praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo of de wereldklas?

Welke brugklas past bij jou?

De brugklasperiode is bedoeld om te bekijken welke onderwijsvorm het beste is voor jou. In het eerste schooljaar start je in een van onze brugklassen: vmbo basis/kader, vmbo gemengd/theoretisch, havo/vwo of tto. Zo krijg jij de ruimte om te ontdekken welk onderwijsniveau bij jou past. Het praktijkonderwijs en de wereldklas kent geen specifiek brugklasjaar.

Onze onderwijsvormen

Praktijkonderwijs

In het praktijkonderwijs ga je vooral praktisch aan de slag. Je leert de dingen die je interessant vindt en waar je goed in bent. We ontdekken samen wat dat is. De klassen zijn klein en je krijgt les van docenten die speciaal hiervoor zijn opgeleid. Deze onderwijsvorm duurt vijf à zes jaar. Zo bereiden we jou voor op een leuke baan die goed bij jou past of kun je doorstromen naar mbo niveau 1 of 2.

Vmbo

Ben je graag met je handen bezig en houd je van samenwerken en structuur? Dan past het vmbo bij jou. Er zijn verschillende onderwijsvormen: basis/kader en gemengd/theoretisch. Ook hebben we een schakelklas waar je dezelfde vakken volgt als andere vmbo-leerlingen, maar in kleinere groepen en met extra begeleiding. Alle vormen duren vier jaar. Je leert niet alleen in de school, maar ook erbuiten. Samen gaan we op pad om wat je op school leert te koppelen aan de wereld om je heen. Je bent dus écht praktijkgericht bezig! Hierna kun je doorstromen naar het mbo of - als je de theoretische leerweg kiest - naar de havo.

Havo

Je werkt graag samen en neemt verantwoordelijkheid. Je vindt het leuk om naar oplossingen te zoeken en te leren in de praktijk. Herkenbaar? Dan pas jij in het profiel van een havo-leerling. In de onderbouw is aandacht voor algemene vakken; in de bovenbouw volg je vakken op basis van jouw gekozen profiel. Naarmate je verder komt, ga je steeds zelfstandiger werken. De havo duurt in totaal vijf jaar. Na de havo kun je doorstromen naar vwo of hbo.

Vwo

Ben je leergierig en onderzoek je graag dingen? Houd je wel van een uitdaging, leg je makkelijk verbanden en ben je op zoek naar diepgang? Dan ben je bij het vwo op de juiste plek. Het vwo kent verschillende onderwijsvormen: atheneum, gymnasium en tweetalig onderwijs (tto). Je leert onderzoeken, argumenteren en evalueren. Naarmate je verder komt, ga je steeds zelfstandiger werken. Het vwo duurt in totaal zes jaar. Afhankelijk van je interesses kun je daarna doorstromen naar het hbo of de universiteit.

Wereldklas

Heb je een niet-Nederlandse achtergrond en wil je bij ons wel onderwijs volgen? Dan ben je van harte welkom in onze wereldklas. Wij bereiden je hier voor op voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs of inburgering met een passend traject naar werk. Het Pius X-College staat open voor iedereen, ongeacht geloof, culturele achtergrond of andere individuele verschillen. We dagen je uit het beste uit jezelf te halen en sociale contacten aan te gaan. Hiermee leren we jou de Nederlandse taal en laten we je kennismaken met onze samenleving.

Benieuwd naar meer informatie over onze onderwijsvormen? Lees hier onze schoolgids voor een uitgebreide toelichting.

Overtuigd?