Door dienen, leer je mensen kennen
Voor Elvin Martis draait lesgeven om respect, leerlingen zíen en je op een gelijk niveau plaatsen met de leerlingen. Hij komt vooral op voor leerlingen die niet goed mee kunnen komen of die zich ondergesneeuwd voelen. Hij staat al tientallen jaren voor de klas en heeft geleerd dat je leerlingen nooit met elkaar mag vergelijken.
Dienen is de basis voor contact
“Door dienen, leer je mensen kennen”, vindt Elvin. “Het zit in kleine dingen, door te luisteren dien je een ander. Door interesse te tonen. Het zit in kleine dingen die ervoor zorgen dat een mens kan groeien. Ik ben elke dag redelijk vroeg op school en dan is het mijn gewoonte om al mijn collega’s een kopje koffie of thee te brengen. Een heel kort momentje van contact. Ze waarderen dat en missen me als ik een keer niet op school ben.”
Geef groei de ruimte
Leerlingen op het Pius X-College zijn volop aan het groeien. Die ruimte moeten ze krijgen, volgens Elvin. “Als docent is het ontzettend belangrijk om veiligheid te bieden. Ik herinner me een meisje dat elke dag met haar vriendin al om acht uur in het lokaal zat. Ik vond dat prima, zocht er niets achter, dacht dat ze het gewoon fijn vonden om met elkaar in alle rust te kunnen kletsen. Bleek later dat ze enorm gepest werd. Daarover wilde ze niet praten maar ze vond het fijn dat ik mijn lokaal openstelde en haar zo de veiligheid gaf die ze nodig had.”
Steentje bijdragen
Contact is noodzakelijk om leerlingen tot leren te krijgen. “Ik ben in de eerste plaats docent en probeer lesstof over te brengen, maar merk ik dat er iets speelt, dan stopt de les en krijgt dat voorrang. In een veilige en betrokken omgeving, wordt beter geleerd. Ik wil dat leerlingen zich de middelbare schoolperiode als waardevol herinneren. Als ik daar een steentje aan bij mag dragen, is dat mooi. Het is voor mij het mooiste wat er is om jonge mensen te mogen begeleiden op de weg om te komen waar ze moeten zijn.”
Erbij horen
Vaak stopt het contact niet als leerlingen het Pius X-College hebben verlaten. “Een groot deel van de leerlingen die ik begeleid heb, gaan de techniek in, sommigen worden zelfs zelfstandig ondernemer. Ik ben ook altijd bezig met projecten en als ik ergens een kans zie om oud-leerlingen te betrekken bij mijn projecten zal ik het niet laten. Hen het gevoel geven dat ze erbij horen, anderen van dienst kunnen zijn en het verschil kunnen maken in de wereld, stopt niet als ze hun diploma hebben.”