Onze visie
Kinderen die de Nederlandse taal nog moeten leren, doen dit het makkelijkste in een omgeving waar de Nederlandse taal op een natuurlijke manier aanwezig is (taalrijk) en waar ze de taal aangeleerd krijgen door NT2-opgeleide leerkrachten. Daarnaast is het belangrijk dat ze zich onder gelijkgestemden en leeftijdsgenoten bevinden, en ze hun eigen taal kunnen blijven gebruiken. Hun meertaligheid kan een kracht zijn bij het aanleren van een nieuwe taal. Nadat kinderen één tot twee jaar in een speciale taalklas (nieuwkomersonderwijs en ISK) hebben gezeten is het voor zowel hun taal- als sociaal emotionele ontwikkeling beter als ze overstappen naar het reguliere onderwijs, met natuurlijk wat aanpassingen.
De scholen en leerkrachten die deze leerlingen lesgeven, kunnen tegen allerlei vragen of uitdagingen aanlopen. Het kan zijn dat er personeel moet worden bijgeschoold, of dat leerkrachten advies nodig hebben. Wij springen hierop in met onze vijf pijlers: vijf manieren waarop we ondersteunen om anderstaligen in de Kempen op een fijne manier op school te laten instromen.