​Kunstprojecten: de wereld de school binnenhalen

Nieuws

head image
woensdag 18-12-2019 TERUG NAAR OVERZICHT

Bij het vak Beeldende Vorming willen wij leerlingen niet alleen laten kijken naar kunst en leren over kunst en zelf kunst laten maken. Wij hebben tevens als doel gesteld het vak op zo'n manier in te richten en aan te bieden dat leerlingen veel over zichzelf en over de wereld om hen heen leren kennen.

Dit omdat je met kunst verhalen kunt vertellen in beelden, een krachtige boodschap uit kan zenden naar de buitenwereld en bovendien ervaart dat je jezelf kunt uiten door middel van kunst, daarvan groeit en er je omgeving mee kan verrijken.

Vanuit deze gedachten zijn er o.a. onderstaande twee projecten ontstaan:

Het eerste is het project ‘Om nooit te vergeten’, wat dit schooljaar voor de vierde keer plaatsvindt. Leerlingen van 4 havo en 4 vwo bezoeken een persoon die dementerend is en gaan daar een beeldend werk over maken. Hoe is het om deze ziekte te hebben? Wat doet het met je als persoon? De leerlingen zoeken in dit project contact met de ander. Ze zullen zich moeten verplaatsen in die ander en hem/haar proberen te begrijpen. Vervolgens start een beeldend onderzoek naar wat je wilt vertellen: welk beeld en welke technieken en materialen horen hierbij? Vooral de zoektocht naar een eindproduct is hierin heel belangrijk: welke keuzes maak je en waarom, wat wil je overbrengen met het werk en hoe lukt dat het beste?

Leerlingen vinden het een spannend proces, met als kers op de taart een heuse expositie in het gemeentehuis van Bladel, waarbij het werk aan betrokkenen en publiek wordt getoond. Een intensief, maar zeer waardevol project!

Het tweede project, wat dit schooljaar voor de eerste keer plaatsvindt is ‘De terugkeer van het licht’. Dit project met leerlingen CKV uit 5 vwo is een foto-project waarbij de leerlingen de vraag kregen om uit te beelden wat voor hen de zin ‘De terugkeer van het licht’ inhoudt. Na een inleiding door de dirigent van het Kempisch Kamerkoor over de ’Messiah’ van Händel, zijn zij aan de slag gegaan. De verbinding zoeken met een muziekstuk, reflecteren op jezelf en foto-technieken toepassen die je eerder hebt geleerd waren randvoorwaarden voor het slagen van deze opdracht.

De eindresultaten zijn heel persoonlijk, origineel en intiem te noemen.

Bij beide projecten merken en zien wij een grote betrokkenheid van leerlingen; zij zijn geraakt, willen echt iets goeds neerzetten en voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. En daar zit het echte leren volgens ons vooral in!

Deze projecten kunnen alleen bestaan door samenwerking met de buitenwereld. Zonder de medewerking van dagbesteding ZorginOktober, de gemeente Bladel en het Kempisch Kamerkoor zouden deze projecten niet mogelijk zijn. Waarvoor onze grote dank!

Wij gaan met veel plezier door met het bedenken, uitvoeren en geven van deze en andere projecten binnen ons kunstonderwijs op het Pius X-College.

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF