​Een spannende novelle van 2tt2

Nieuws

head image
woensdag 19-06-2019 TERUG NAAR OVERZICHT

Als docent Nederlands loop je vaak tegen het feit aan dat leerlingen het vak als weinig boeiend ervaren. Ze zien het vak als een opeenstapeling van grammatica, spelling, formuleren, schrijven, soms een spreekbeurt en dan nog verplicht boeken lezen.

Weinig inspirerend dus. Vandaar dat wij vaak op zoek zijn naar een leuke verwerkingsopdracht, zodat het lezen leuker wordt en meer nut heeft.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken om met klas 2tt2 een boek te schrijven. Alle domeinen van het vak Nederlands komen daarbij aan bod, maar leerlingen leren ook samenwerken, naar elkaar luisteren, verbanden zien, overzicht krijgen op het geheel enzovoorts. Bovendien, en dat is misschien het belangrijkste: het levert een heleboel plezier op als je een heus boek schrijft met z’n allen.

Nou, het is gelukt: het boek is klaar en de leerlingen die het geschreven hebben, zijn razend enthousiast. Binnenkort gaan ze het boek promoten. Er is ook al een plekje geregeld naast de kassa bij de Bruna en wie weet volgt er een artikel in krant of PC55. Zeker is: het vak Nederlands heeft in hun ogen een andere glans gekregen; dat raken ze niet meer zo snel kwijt. En een boek wordt voortaan altijd vergeleken met hoe hun eigen boek geschreven is. Hoezo, Nederlands saai?

Inge Simon, docent Nederlands

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF